English version

The Committee on the National Critical Editions of Domenico Cimarosa’s works was established by the Italian Ministry for the Cultural  Heritage and Tourism with a decree issued on Dec. 20 2017 – and completed on March 15, 2018 – , and officially  began its activity on  Feb. 1, 2018.

Its main goal is to provide critical, philologically reliable editions of Cimarosa’s commedie per musica, with commentaries.

Editorial Project

  • Le Stravaganze del conte, commedia per musica in due atti, con la farsa Le magie di Merlina e Zoroastro, di Pasquale Mililotti. Napoli, Teatro dei Fiorentini, 1772, ed. by Antonio Caroccia and Gianmichele D’Errico
  • La Finta parigina, commedia per musica di Francesco Cerlone. Napoli, Teatro Nuovo, 1773, ed. by Antonio Caroccia and Gianmichele D’Errico
  • I Sdegni per amore, commedia per musica di Giuseppe Mililotti. Napoli, Teatro Nuovo 1776, ed. by Paolo Sullo
  • La Frascatana nobile, commedia per musica di Pasquale Mililotti. Napoli, Teatro Nuovo, 1776, ed. by Giacomo Sciommeri
  • Il Fanatico per gli antichi romani (anche con il titolo Il Fanatico per le antichità romane 1778), commedia per musica di Giuseppe Palomba. Napoli, Teatro dei Fiorentini, 1777, ed. by Lorenzo Corrado
  • L’Armida immaginaria, commedia per musica di Giuseppe Palomba. Napoli, Teatro dei Fiorentini, 1777, ed. by Eleonora Di Cintio
  • Le Stravaganze d’amore, commedia per musica di Pasquale Mililotti. Napoli, Teatro dei Fiorentini, 1778, ed. by Paolo Sullo
  • L’Infedeltà fedele, commedia per musica di Giambattista Lorenzi. Napoli, Teatro del Fondo, 1779, ed. by Guglielmo Esposito
  • Il Falegname (anche con il titolo L’Artista 1789), commedia per musica di Giuseppe Palomba. Napoli, Teatro dei Fiorentini, 1780, ed. by Marta Columbro
  • I Finti nobili (il III atto è la farsa Li sposi per accidente), commedia per musica di Giuseppe Palomba. Napoli, Teatro dei Fiorentini, 1780, ed. by Emilia Pantini and Cristiana Colaneri
  • La Ballerina amante (anche con il titolo L’Amante ridicolo 1789), commedia per musica di Giuseppe Palomba, Napoli, Teatro dei Fiorentini, 1782, ed. by Anthony R. DelDonna and Nancy Calo
  • Chi dell’altrui si veste presto si spoglia (anche con il titolo Nina e Martuffo 1825), commedia per musica di Giuseppe Palomba. Napoli, Teatro dei Fiorentini, 1783, ed. by Roberto Scoccimarro
  • La Villanella riconosciuta (anche con il titolo La Villanella rapita 1793, commedia per musica di Giuseppe Palomba. Napoli, Teatro del Fondo, 1783, ed. by Valentina Cucinotta
  • L’Apparenza inganna o sia La Villeggiatura, commedia per musica di Giambattista Lorenzi. Napoli, Teatro dei Fiorentini, 1784, ed. by Antonio Berardo
  • La Donna sempre al suo peggior s’appiglia, commedia per musica di Giuseppe Palomba, Napoli, Teatro Nuovo, 1785, ed. by Vincenzo Porzio

Scientific Board

President: Agostino Ziino
Secretary/Treasurer: Antonio Caroccia
Anna Laura Bellina, Michele Calella, Antonio Caroccia, Andrea Chegai, Marta Columbro(†), Francesco Cotticelli, Anthony R. DelDonna, Alessandro Di Profio, Cristina Fernandes, Paolo Gallarati, Federico Gon, Friedrich Lippmann(†), Paologiovanni Maione, Lorenzo Mattei, Guido Olivieri, Francesco Paolo Russo, Anna Scannapieco, Francesca Seller, Claudio Toscani, Lucio Tufano, Agostino Ziino

Contacts
Address: Via Vittoria 6, 00187 ROMA (RM)
e-mail: edizionenazionalecimarosa@gmail.com

pec: edizionenazionalecimarosa@pec.it
Tel: + 39 338 420.16.24